Elektrisch rijden

Elektrisch rijden is je voortbewegen met behulp van stroom. Dat kan op verschillende manieren (denk aan een elektrische fiets of de elektrische scooter), maar dit dossier is toegespitst op de elektrische auto. Elektrisch autorijden is niet nieuw; in 1914 deden in Amsterdam al zo’n 60 elektrische taxi’s dienst. Vandaag de dag bestaan er volledig elektrische en semi-elektrische auto’s. Gecombineerd rijden er op de Nederlandse wegen een kleine 40.000 exemplaren rond.

Elektrisch (auto)rijden staat volop in de belangstelling. Logisch: het is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee! Eigenaren van een elektrische auto betalen minder belasting en stroom is goedkoper dan gas, diesel of benzine. Toch kleven er ook nadelen aan een elektrische auto. Wij zetten de grootste plus- en minpunten voor je op een rij.

Voordelen

  • Belastingvoordelen:

De Nederlandse overheid stimuleert duurzame mobiliteit. Daarom zijn elektrische auto’s vrijgesteld van BPM en tot 2015 ook van motorrijtuigenbelasting. Bovendien geldt tot en met 2014 een vrijstelling van de fiscale bijtelling voor het privégebruik van een elektrische ‘auto van de zaak’. Verder zit op stroom geen accijns. Tank je gas, diesel of benzine, dan gaat een deel van het verschuldigde bedrag naar de overheid.

  • Beter voor ons milieu:

Doordat er steeds meer CO2 in de atmosfeer komt, verandert het klimaat: de aarde wordt warmer. Er zijn internationale afspraken gemaakt om die schadelijke uitstoot te beperken. Elektrisch rijden kan bijdragen aan een oplossing. Ook voor andere milieuproblemen bieden elektrische auto’s uitkomst. EV’s produceren geen stikstofoxiden en fijnstof. Dat is met name op drukke verkeerstrajecten en in de binnensteden een groot voordeel. Bovendien veroorzaken elektrische auto’s minder geluidshinder, met dank aan hun geruisloze motoren.

  • Fossiele brandstoffen raken op:

Er rijden op de wereld ongeveer 900 miljoen voertuigen rond. Binnen 10 jaar zullen dat er meer dan een miljard zijn. Die voertuigen lopen bijna allemaal op benzine, diesel of gas. De voorraad fossiele brandstoffen raakt daardoor snel uitgeput. Voor het vervoer van de toekomst zullen alternatieve, duurzame energiebronnen moeten worden gevonden. Windmolens en zonnepanelen bijvoorbeeld, die gebruikt kunnen worden om energie op te wekken voor elektrische auto’s.

  • Stroom kun je zelf opwekken:

Steeds meer Nederlanders voorzien de daken van hun huizen van zonnepanelen, om de energierekening te drukken. Je kunt die panelen echter ook gebruiken om je elektrische auto bij te laden. Zo rijd je pas echt voor (bijna) niks!

Nadelen

  • Duur in aanschaf:

Elektrische auto’s zijn stevig aan de prijs. Het goedkoopste exemplaar kost bijna 20 mille; voor hetzelfde geld rijd je een aanzienlijk grotere brandstofwagen. Elektrische auto’s zijn zo duur vanwege de hoge kosten van de batterij.

  • Actieradiusvrees:

De rooskleurige cijfers die de fabrikanten opgeven, komen doorgaans tot stand in een laboratorium. De meeste elektrische auto’s komen in de praktijk tussen de 130 en 175 kilometer ver. Is je stroom op, dan ben je afhankelijk van een laadpaal: er bestaan geen jerrycans voor elektrische auto’s…

  • Laden duurt lang:

Wanneer een elektrische auto leeg is, zal je hem opnieuw moeten opladen. Dat is een tijdrovende bezigheid: je bent zomaar vier uur verder voor je de reis kunt vervolgen. Sommige elektrische auto’s beschikken over een snellader: binnen een half uur is je batterij dan weer voor 80 procent vol. Maar dergelijke laadpunten zijn momenteel nog schaars.

  • Laden is populair

Dankzij de vele fiscale voordelen zijn er inmiddels een kleine 40.000 semi- of volledig elektrische auto’s in ons land. Daar staan zo’n 9.000 laadpalen tegenover: de kans is dus groot dat er al een andere elektrische auto staat te laden aan het oplaadpunt van jouw keuze.

Contact

Vul uw gegevens in onderstaand formulier in, wij zullen dan zo snel mogelijk contact opnemen met u.