Tijdens het rijden met een caravan of aanhanger kan de Mitsubishi Outlander PHEV of Mitsubishi Eclipse Cross PHEV zich soms anders gedragen dan we doorgaans gewend zijn van het rijden met de auto alleen. Door middel van deze pagina geven we antwoord op een aantal mogelijke vragen over het rijden met een caravan (aanhangwagen).
Mitsubishi Outlander PHEV of Eclipse Cross PHEV rijden met een caravan of aanhanger
Wat als eerste opvalt, is het gemak waarmee de Mitsubishi Outlander PHEV of Mitsubishi Eclipse Cross PHEV een caravan van 1 .500 kg kan trekken, dit komt door de gecombineerde aandrijfkracht van de verbrandingsmotor en de twee elektromotoren. Tot 65 km/h zal de auto in EV mode of Serie mode rijden, en de aandrijving wordt dus volledig door de elektromotoren verzorgd. Boven de 65 km/h kan de aandrijving overgaan in Parallel mode; de auto wordt dan aangedreven door de verbrandingsmotor en extra aandrijfkracht wordt, indien nodig, geleverd door de elektromotoren.
Vraag: Blijft de aandrijfacccu geladen als ik de stand "SAVE"of "CHARGE"gebruik?
Antwoord: Ja, maar er zijn uitzonderingen. Bij het rijden met een zware caravan en / of belading bijvoorbeeld. Om een
goede aandrijving in stand te houden wordt er in zo’n geval toch stroom aan de aandrijfaccu onttrokken; ook
als de “SAVE” of “CHARGE” stand actief is. Tevens voorziet de aandrijfaccu comfortsystemen als de
airconditioning van stroom. Het verbruik hiervan is beperkt, maar zal vooral op de langere afstanden stroom
uit de aandrijfaccu halen. In de “SAVE” stand wordt dit niet aangevuld. Als de auto in de “CHARGE” stand staat,
zal de aandrijfaccu bijladen op de momenten dat dit mogelijk is (lees: als de verbrandingsmotor kracht over
heeft). Normaal gesproken is dit vooral het geval bij snelheden onder de 80 kilometer per uur.
Vraag: Heeft de Mitsubishi Outlander PHEV of Mitsubishi Eclipse Cross PHEV voldoende trekkracht om de berg op te rijden?
Antwoord: De Mitsubishi Outlander PHEV of Mitsubishi Eclipse Cross PHEV heeft meer dan voldoende trekkracht om met het maximale combinatiegewicht van
3.810 kg bergop te rijden. Tot 65 km/h zal dit in EV mode of Serie mode gebeuren waarbij de auto
aangedreven wordt door de elektromotoren en de energie uit de generator + aandrijfaccu komt. Het grote
koppel van de elektromotoren is nu beschikbaar. Boven de 65 km/h kan de aandrijfvorm over gaan in Parallel
mode. De auto rijdt dan op de verbrandingsmotor, met hulp van de elektromotoren.
Vraag: Hoe kan ik mijn brandstofverbruik bij het rijden met een caravan zo veel mogelijk beperken?
Antwoord: De Mitsubishi Outlander PHEV of Mitsubishi Eclipse Cross PHEV komt zelfs met caravan vlot van zijn plek. De verleiding om snel te
accelereren of met hoge snelheid te rijden is dan groot. Dankzij het zeer stabiele rijgedrag op hoge snelheid
is de verleiding groot het gaspedaal net iets te diep in te drukken, natuurlijk kost dit wel veel energie en dus
veel brandstof. Door de hoge luchtweerstand van de auto met caravan stijgt het brandstofverbruik boven
de 90 kilometer per uur flink. Het advies is om rustig op te trekken en een maximale snelheid van omstreeks
90 kilometer per uur aan te houden.
Vraag: Als ik met de caravan rijd, zie en hoor ik soms het toerental hoog oplopen. Hoe kan dit?
Antwoord: Dit heeft te maken met de ladingstoestand van de aandrijfaccu.
Normaal gesproken, zonder caravan, houdt de aandrijfaccu altijd een
buffer van 30% over. Bij het rijden met een caravan of zware belading
staat de auto een buffer van 27% toe met een ondergrens van 22%
De aandrijfvorm gaat nu over naar Serie Mode (= de auto rijdt nu
elektrisch).
De verbrandingsmotor zorgt nu voor de stroom die nodig is om de
elektromotoren te laten functioneren en dat hoort u aan het stijgende
toerental. Als de ladingstoestand van de aandrijfaccu weer op 27
procent komt, schakelt de aandrijfvorm weer over op de Parallel Mode (=
de auto rijdt nu vooral op de verbrandingsmotor, met lichte
ondersteuning van de elektromotoren). Het toerental zal nu weer
zakken. Deze situatie kan zich voordoen in heuvelachtig gebied, maar
ook op een vlak wegdek.
Vraag: Ik zie een symbool van een schildpad op mijn display. Wat
betekent dit?
Antwoord: Kort gezegd: dit is een teken dat u langzamer moet gaan rijden.
De schildpad kan in beeld komen als u met een caravan en/of zware
belading, met een hogere snelheid bergop rijdt. Er is dan meer
stroom nodig voor de aandrijving dan de generator kan leveren. De
schildpad en de tekst
“PROPULSION POWER IS REDUCED” verschijnen in het center display
als de ladingstoestand van de aandrijfaccu op 20% komt.
Wat er dan gebeurt? De stroomafgifte uit de aandrijfaccu wordt beperkt of stopt,
waardoor u merkt dat de aandrijfkracht van de auto afneemt.
Wat u moet doen? Langzamer rijden. Nu kan de aandrijfaccu weer worden bijgevuld.
Vraag: Als ik met de caravan stil sta op een helling heeft de auto moeite met optrekken.
Antwoord: Als de ladingstoestand van de aandrijfaccu op 22 procent komt ,en dus onder in de accu
buffer staat, komt de beschikbare stroom voor de aandrijving van de elektromotoren alleen van
de generator. Dit geeft een beperking van de aandrijfkracht. Op het moment van stilstaan wordt
de buffer weer snel bijgeladen door de generator en na een kort moment kunt u alsnog
optrekken met voldoende aandrijfkracht.
Vraag: Wat vertelt het informatiedisplay over de aandrijfvorm?
Antwoord:
EV mode: elektrische aandrijving, de energie komt uit de aandrijfaccu.
Serie mode: elektrische aandrijving, de energie komt uit de generator en aandrijfaccu.
Conventioneel; aandrijving door verbrandingsmotor direct op de voorwielen.
Parallel mode 1: aandrijving door verbrandingsmotor + generator laadt de aandrijfaccu op.
Parallel mode 2: aandrijving door verbrandingsmotor + ondersteuning elektromotoren
Parallel mode 3: aandrijving door verbrandingsmotor + ondersteuning elektromotoren + generator laadt de aandrijfaccu bij.
Regeneratie: Bij afremmen op de elektromotoren stroomt energie terug naar de aandrijfaccu, alleen mogelijk als de aandrijfaccu niet vol is
Vraag: Hoe moet ik een berg afrijden met een Mitsubishi Outlander PHEV of Mitsubishi Eclipse Cross PHEV en caravan?
Antwoord: De beste manier om een berg af te rijden, is door de remregeneratie maximaal (stand B5) te benutten. Dit heeft 2 voordelen: u wint energie terug voor de aandrijfaccu en u spaart het conventionele remsysteem.
Let op: zorg ervoor dat de aandrijfaccu niet vol is als u aan de afdaling begint, want regeneratie is niet mogelijk als de aandrijfaccu vol is. (Tijdens gaspedaal loslaten in B5 zullen de remlichten branden)